در این مطلب مهمترین نکات برای اجاره آپارتمان را بیان خواهیم کرد. در بسیاری از مواقع بالا بودن مبلغ اجاره بها برای اجاره آپارتمان، قدرت انتخاب را از دست مستاجران می گیرد. البته با کمی تحقیق و بررسی می توان باتوجه به مبلغ موردنظر برای اجاره بها و شرایط محلی و ... به برخی از خواسته های خود برای اجاره آپارتمان مناسب دست یافت.
1 - قبل از اجاره آپارتمان، محله ای که آپارتمان مورد نظر در آن واقع شده است را بررسی کنید و شرایط مختلف مثل ترافیک و خدمات عمومی آن را مدنظر داشته باشید.
2 ـ  برای اجاره آپارتمان مناسب حتما باید مساحت آپارتمان موردنظر با تعداد اعضای خانواده شما متناسب باشد. از نظرات تک تک اعضای خانواده در هنگام اجاره آپارتمان استفاده کنید.
3 - سعی کنید برای اجاره آپارتمان، آپارتمانی را انتخاب کنید که هنگام بازدید شما، تخلیه شده باشد. در صورتیکه آپارتمان تخلیه شده باشد، شما به راحتی می توانید اشکالات آپارتمان را بررسی کرده و علاوه بر آن خیالتان از بابت زمان اسباب کشی راحت است.
4 - سعی کنید آپارتمانی را برای اجاره انتخاب کنید که دارای کنتورهای مجزای گاز، آب و برق باشد.
5- ساختمان هایی که دارای تعداد واحد های کمتر می باشند، برای اجاره آپارتمان مناسب تر هستند.
6 - قبل از اجاره آپارتمان، معایب آپارتمان مورد نظر را شناسایی کرده و حتما در پایین قرارداد اجاره قید کنید.
7 - حتما امکانات مختلف آپارتمان موردنظر از قبیل داشتن آسانسور، بالکن، پارکینگ و ... را در هنگام اجاره آپارتمان مورد بررسی قرار دهید.
6 - قبل از عقد قرارداد برای اجاره آپارتمان، از همسایه ها درباره صاحب خانه و شیوه رفتار او با مستاجرین قبلی اطلاعات کاملی کسب کنید.
7 - در هنگام عقد قرارداد برای اجاره آپارتمان، حتما اصل سند آپارتمان موردنظر و مدارک شناسایی مالک را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که وی مالک آپارتمان است.
8 - قرارداد اجاره آپارتمان خود را حتما در بنگاه یا دفاتر اسناد رسمی منعقد کنید. رعایت این نکته می تواند از بروز بسیاری از مشکلات به خصوص در زمان تخلیه پیشگیری کند.