زنان کرمانی این روزها مشغول تهیه مواد اولیه قاووت هستند تا در ایام عید نوروز از میهمانان خود با این معجون مقوی پذیرایی کنند.

  منطقه کویر، معروفترین سوغات کرمان با بو و عطر وسوسه انگیز خود شما را مجاب می‌کند تا مقداری از آن را امتحان کنید.

 

از دیرباز تاکنون استفاده مردم کرمان از قاووت در ایام نوروز مرسوم است و بانوان کرمانی برای پذیرایی از میهمانان انواع مختلف قوتوها شامل قوتوی مغزپسته، قوتوی نارگیلی، کنجدی، خشخاشی و قوتوی معروف که سیاه رنگ بوده و به قهوه معروف است را آماده می‌کنند.

 

قاووت یکی از سوغاتی‌هایی است که در لهجه کرمانی، قووتو نامیده می‌شود، این نوع پودر گیاهی که طرفداران زیادی دارد از مخلوط چند نوع بذر، دانه و مغز برشته و آسیاب‌شده گیاهان نیروبخش و مقوی به همراه شکر تهیه می‌شود. این پودر خوراکی که در واقع باید آن را نوعی شیرینی به حساب آورد در انواع مختلف تولید می‌شود و طعم‌های متفاوتی دارد. یک نوع آن ترکیب نخود، نارگیل و شکر است و نوع دیگر به جای نخود از پسته استفاده می شود.

 

معروفترین و کاملترین نوع قووتوی کرمان قهوه‌ای رنگ است و معمولا شامل قهوه، شکر، تخم قرفه، خشخاش، جو، بذر کتان، گشنیز، روپاس، سیاه دانه، جدوا، هل باد، هل رسمی، موردانه، کنجد، تخم کاهو و شکر است. برخی از این مواد را برشته کرده و سپس آنها را مخلوط و آسیاب می‌کنند.

 

کرمانیها معمولا روزانه چند قاشق از قووتو را مصرف می‌کنند. برخی نیز آن را در آب جوش می‌ریزند و استفاده می‌کنند، گرچه می توان آن را با شیر یا چایی نیز مصرف کرد. در کرمان رسم است هنگامی که خانمی زایمان می کند به او قووتو می‌دهند و از میهمانانش نیز با قووتو پذیرایی می‌کنند.

از دیرباز قووتو از معروفترین سوغات کرمان شناخته شده و از خواص دارویی آن نیز در طب پزشکی استفاده شده.