10 منطقه پایتخت مناسب برای خرید خانه در تهران
 در تهران «صرف زمان» برای جست‌وجوی «محله ارزان‌تر» بابت خرید آپارتمان مسکونی، با تحولاتی که در نیم‌سال اول 91 در این بازار رخ داده است، تقریبا اقدامی عبث به حساب می‌آید اما در این کلانشهر هنوز نقاطی وجود دارد که بازدهی ملکی در آنها بالاست طوری‌که انتخاب این نقاط برای خرید خانه در تهران خرید را در درازمدت، زودتر از سایر نقاط جبران می‌کند.
در حال حاضر برای سه نوع فعالیت ملکی در تهران، سه دسته مناطق مخصوص وجود دارد طوری که گروهی از مناطق برای خرید مصرفی آپارتمان، گروهی دیگر برای خرید زمین جهت ساخت‌وساز و گروه سوم برای اجاره‌نشینی مناسب است. اطلاعات تازه «دنیای‌اقتصاد» از رفتاری که قیمت مسکن در هر یک از مناطق پایتخت از خود بروز داده، حاکی است: در 10 منطقه تهران که کاملا در محدوده بافت‌فرسوده قرار دارد و آپارتمان‌های موجود در آنها عملا از حیزانتفاع خارج شده‌اند ، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی کمتر از 2 میلیون تومان -یعنی کمتر از میانگین قیمت کل‌تهران در سال 90- است. این آپارتمان‌ها اگر چه در مقایسه با سطح کنونی قیمت خانه در تهران با متوسط 7/2 میلیون، ارزان به حساب می‌آیند، اما به خاطر فرتوت بودنشان، از پایین‌ترین ارزش خرید به قصد سکونت برخوردار هستند.
بهترین فعالیت ملکی در 10 منطقه فرسوده تهران، خرید زمین برای ساخت‌وساز است. اما در مقابل سیگنال غلط این 10 منطقه به خریداران مسکن، 4 منطقه در تهران وجود دارد که خرید مصرفی آپارتمان در آنها صرفه‌اقتصادی به همراه دارد. 
در مناطق «4و5» و «7و8» آپارتمان‌های مسکونی حاوی دو ویژگی ممتاز است. در منطقه 4 و 5 که به ترتیب در شرق و غرب پایتخت واقع شده، از یک‌سو فراوانی واحدهای نوساز در آنها بیشتر از سایر نقاط شهر تهران است و از سوی دیگر قیمت مسکن در این دو منطقه نزدیک به نرخ میانگین کل‌شهر است با این تفاوت که سرعت «رشد قیمت» در این دو نقطه از شهر در سال جاری تندتر از سایر مناطق بوده است. در مناطق 7 و 8 نیز همین ویژگی‌ها حاکم بوده است، اما تعداد آپارتمان‌های اداری در این دو منطقه قابل‌توجه است و شاید رتبه مناطق 4 و 5 را نتوان بطور کامل برای این دو منظور کرد. به این ترتیب، بازدهی ملک مسکونی در این 4 منطقه در درازمدت بیشتر از سایر نقاط برآورد می‌شود و در عین حال جبران آنچه برای خرید هزینه شده نیز زودتر از سایر محله‌ها اتفاق خواهد افتاد. چشم‌انداز بازار مسکن در تهران حاکی است: در مناطقی همچون 2،1و3 که هم‌اکنون جزو گران‌ترین قسمت‌های شهر محسوب می‌شوند، سال‌ها است شیب رشد قیمت کند شده است. این در حالی است که در نمودار قیمت خانه، این سه منطقه همچنان در صدر قرار دارند. اما برای اجاره‌نشینی در تهران نیز مناطق مرکزی و در عین حال منطقه 21 و 22 مطلوب مستاجران می‌تواند باشد. در این نقاط اجاره‌بها کمتر از متوسط نرخ اجاره کل‌شهر است.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» براساس آنچه مرکز آمار ایران از جزئیات قیمت خانه در مناطق مختلف تهران اعلام کرده، در این کلانشهر قیمت‌ ملک مسکونی از متری یک میلیون تومان شروع می‌شود و حداکثر تا نزدیک 14 میلیون تومان ادامه پیدا می‌کند. متعادل‌ترین مناطق همان‌طور که اشاره شد، مناطق 4 ، 5، 7 و 8 هستند که هم آپارتمان‌مسکونی به اندازه مناسب برای خرید در آنها وجود دارد و هم اینکه قیمت این آپارتمان‌ها اقتصادی است. در بین مناطق 22گانه، منطقه22 در نیمه اول امسال بیشترین نرخ رشد قیمت مسکن را به خود اختصاص داده است.

خرید خانه در تهران